Allmän info

Vi nås på telefon 070-66 99 360, vardagar 09-12.

Vid felanmälan, använd i första hand hemsidan www.arbikus.se/felanmalan och i andra hand telefon 070-66 99 360

Journummer: 070-66 99 350
Om något akut eller katastrofalt skulle inträffa som du bedömer måste åtgärdas omedelbart och inträffar när vi inte har telefontid på det vanliga numret ringer du journumret.

Har du låst dig ute kan vi hjälpa till med låsöppning mot en avgift.
På kontorstid ring: 070-66 99 360 och utanför kontorstid, journumret 070-66 99 350.

Uppstår problem med hissar så ring i första hand oss på ovanstående telefonnummer.

Flytta in

Tänk på att inflyttningsdagen inte alltid är den första i månaden utan det beror på hur helgdagarna infaller. Hyreslagen säger att du har tillträde från klockan tolv första vardagen i månaden.

Städning

Den tidigare hyresgästen har ansvaret för att hela lägenheten och förrådet är ordentligt städat. Om du har anmärkningar på hur städningen är utförd vill vi att ni kontaktar oss inom sju dagar. Det är viktigt att ni förhåller er till denna tidsram (Om längre tidrymd förlöper faller rätten till reklamation). Vi kommer i detta fall att utföra en städbesiktning och dokumentera samt låta åtgärda bristerna. Om du har fått nycklarna tidigare än avtalets inflyttningsdatum övergår städansvaret på dig.

Besiktning

När du flyttar in i din nya lägenhet har vi gjort en besiktning som innebär att alla ytskikt och inredningen är kontrollerad. Du får en kopia på besiktningsprotokollet. Ibland händer det att vi gör besiktningen när den tidigare hyresgästens möbler fortfarande står kvar, därför ber vi dig att alltid göra en egen kontroll av lägenheten innan du flyttar in dina möbler och saker. Om du ser skador eller andra anmärkningar som inte står i besiktningsprotokollet vill vi veta det inom åtta dagar så att vi kan komplettera protokollet. Det är väldigt viktigt eftersom det annars finns risk att du blir ersättningsskyldig för skador som den tidigare hyresgästen orsakat.

Kom ihåg att...

  • du som hyresgäst måste teckna ett eget elavtal. El abonnemang tecknar du med valfri leverantör. Ring och anmäl i god tid innan du flyttar ut respektive flyttar in. Kom ihåg att avtalen är knutna till bostaden.
  • teckna en hemförsäkring.
  • flytta telefonen samt om du vill, teckna avtal för kabel-TV samt bredband.(Se nedan för alternativ)
  • adressändra. Använd gärna länken www.adressandring.se

Tillval

Du har möjlighet att mot ett tillägg på hyran välja att ha bland annat diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare etc. Du kan få tillvalet om vi bedömer att det är tekniskt och praktiskt möjligt att installera de tillval du önskar.

Trivselregler

Ljus och tidpunkt

Naturligtvis så ska man kunna leva ett normalt liv i sin lägenhet men tänk på att man delar väggar, golv och tak med grannarna. Mellan klockan 22.00 och 06.00 är det extra viktigt att du tar hänsyn och inte spelar musik eller ser på TV på för hög volym. De allra flesta sover den tiden och behöver lugn och ro. Det finns även de som jobbar på natten och sover på dagen, så undvik alltför störande ljud även dagtid.

Trapphus

Ställ inte barnvagnar, cyklar eller annat i trapphusen. Saker som står där försvårar för t.ex. ambulanspersonal som behöver komma fram med bår och det kan också bli problematiskt vid eldsvåda och utrymning.

Vind/Källare

Till varje lägenhet finns ett förråd. Se till att låsa förrådet så fort du kan så att ingen annan känner sig frestad att ta det. Lås skaffas av hyresgästen själv. Förvara inga föremål, tomma kartonger eller cyklar i källargångar, vindspassager eller utanför ert förråd. Kvarlämnade grejer ökar risken för brand och olyckor.
Det ser mycket trevligare ut för alla om ordningen upprätthålls och de allmänna ytorna är rena och snygga. Det är hyresgästens ansvar att hålla rent och vid flytt tömma sitt förråd. Om Vi måste forsla bort sakerna kommer arbetet att faktureras den ansvarige hyresgästen.

Tvättstuga och Torkrum

För att använda tvättstugan behöver du boka en tvättid. Avboka snarast om du inte har möjlighet att utnyttja tiden så att någon annan kan tvätta istället. Det är alltid roligare och trevligare att använda en ren och snygg tvättstuga. Se alltid till att torka av maskinerna efter tvätt, rengöra tvättmedelsfacken och torktumlarens filter. Efter tvätt skall golven göras rena så att det ser prydligt ut inför nästa tvättpass.

Sophantering

Sopsortering sker i de hus där det finns återvinningsrum. Tänk på att endast kasta de sopor som kärlen är avsedda för annars fungerar inte återvinningen.
Skrymmande kartonger och annat skall plattas till innan de placeras i respektive kärl. Andra sopor som det inte finns kärl för ansvarar du själv för att forsla bort, ställ det INTE löst i soputrymmet.

Balkong/Uteplats

  • Blommor och vädring. Vill du ha blommor på balkongen och du väljer att ha blomlådor måste de placeras på insidan av balkongräcket. Skaka aldrig mattor eller dylikt från balkongen, din granne under kanske njuter sin frukost och kommer inte att uppskatta ditt damm och skräp i filen.
  • Parabol. Vill du sätta upp parabolantenn måste du först kontakta oss för medgivande. Du kommer då få instruktioner om hur den skall monteras. Generellt gäller att man inte får borra i fasaden samt att branschens regler avseende infästningar följs.
  • Grillning och uteplats. Grillning med kolgrill är inte tillåtet på balkongerna däremot går det bra att använda el-grill. Finns det uteplats så går det naturligtvis bra att använda kolgrill. Se till att uteplatsen sköts och hålls snygg. Lämna den i det skicket ni skulle vilja finna den för er fikastund.

Skötselråd

Värme och ventilation

Normaltemperaturen i en bostad är omkring 20 grader på dagar och kvällar. Under natten är det oftast något svalare. Se till att termostaten inte är förtäckt.
I din bostad finns flera ventiler som släpper in frisk luft. Det kan upplevas som lite "dragit" under vinterhalvåret men tänk på att inte stänga ventilerna helt eftersom ventilationen i lägenheten blir sämre och kan i värsta fall helt upphöra. Resultatet blir sämre luft, samt imma och fukt när du duschar och risk för fuktskador.

Diskmaskin och spis

Diskmaskinens sil rengör du från matrester en gång i veckan. Du minskar risken för vattenskador om du undviker att sätta på diskmaskinen när du ska gå hemifrån. Se alltid till att stänga av vattnet till maskinen när den inte används.
Spisen kan du torka av med en fuktig trasa. På traditionella spisplattor går det bra att använda stålull eller skrubbsvamp men absolut inte på emaljen för det blir permanenta repor där smutsen fastnar. Om du har en spishäll rengör du den med hushållspapper eller mjuk trasa och speciellt rengöringsmedel för hällar. Ibland behöver du dra ut spisen och städa bakom och under. Dra i spisens KANTER istället för spisluckan eftersom den kan lossna eller bli sned.

Kyl/Frys

Frost och is försämrar kylförmågan och ökar din elförbrukning därför behöver kylskåpet och frysen frostas av ibland. Använd avfrostningsknapparna. Det är viktigt att du inte hackar bort isen för då kan kylaggregaten skadas. Låt bara isen tina och rinna ner i avrinningsrännan. Tänk på att ställa en plåt med kanter under som samlar upp allt vatten.

Vädring

Vädra gärna lägenheten, det ger fräscht intryck när man kommer in och luften känns bättre. Vid regnväder är det dock INTE TILLÅTET att vädra på vid gavel med vare sig fönster eller balkongdörr då det kan regna in och förstöra parkettgolv och snickerier.

Inre underhåll

  • Borra och spika. Tänk på att göra så lite skada som möjligt när du sätter upp krokar och hyllor eftersom borrhål är en av de vanligaste skadorna som våra hyresgäster måste återställa eller ersätta. Du kan undvika att bli ersättningsskyldig genom att följa några enkla tips. Gör ett kryss i tapeten med en kniv där du vill göra hål och vik isär flikarna. Nu kan du borra. Om du senare vill ta ner hyllan är det bara att spackla igen hålet och vika tillbaka tapetflikarna. Till tavlor räcker det oftast med en spik eller särskilda tavelkrokar. Det är inte tillåtet att göra hål i dörrar, skåpsluckor eller fönsterkarmar.
    Gör aldrig hål i badrumsväggarna eftersom hela badrummet har ett tätskikt som förhindrar fuktskador. Bryts skiktet kan du få fukt och vattenskador i ditt badrum med omfattande och kostsamma reparationer som följd. Vi rekommenderar klistrade krokar och vakuumkrokar.
  • Måla och Tapetsera. Det är inte tillåtet att måla tak, golv, kaklade ytor, dörrar, skåp, lister eller fönsterkarmar. Däremot får du måla om och tapetsera väggarna om du gör det fackmannamässigt och i färgkulörer som är milda och kan accepteras av nästa hyresgäst. Det är viktigt att det utförs fackmannamässigt annars kan vi tvingas att göra om arbetet och då bli tvungna att debitera er för jobbet. Kontakta helst oss innan ni avser starta renoveringen så vi får en chans att diskutera detta. Allt för att det inte ska uppstå något trassel vid flytt.

Uppsägning

Om du vill flytta är det viktigt att du säger upp din lägenhet tre hela kalendermånader innan beräknad flyttdag. Uppsägningen skall ske skriftligen.

Vi kan komma att behöva visa er lägenhet för de nya hyresgästerna under uppsägningstiden. Vi kontaktar er då i god tid innan, så att vi kan komma överens om tidpunkt för visningen.

Flytta ut

Flyttstäd

Precis som du vill att din nya lägenhet ska vara nystädad när du flyttar in önskar förmodligen den som flyttar in efter dig samma sak. Tänk på att du städar hela lägenheten ordentligt. Om du inte städat ordentligt inför flytten behöver vi anlita ett städbolag och du får då en räkning på kostnaden för deras arbete samt kostnad för den extra städbesiktning som vi blivit tvungna att utföra. Kom även ihåg att tömma och städa ur ert förråd samt eventuellt garage. Blir vi tvingade att ta bort saker som ni lämnat kommer vi att debitera er för den tiden som vi behöver för att iordningställa detta.

Besiktning

Vi kommer att besiktiga er lägenhet i samband med flytten. Om vi finner att det förekommit större slitage än vad som anses rimligt samt om det är skador på dörrar, luckor, golv etc. kommer vi att behöva åtgärda detta och bli tvungen att fakturera er för den merkostnaden.

Hyresgästansvar

Detta är vad du som hyresgäst ansvarar för i din lägenhet. Vi kan naturligtvis hjälpa till med införskaffande och byte men debiterar er då för tidsåtgång samt material.

Hall

  • Batteribyte i brandvarnare
  • Byta och köpa proppar till proppskåp
  • Tittöga i ytterdörr
  • 7-tillhållarlås

Kök

  • Avfrostning av frys
  • Byte av kylskåpslampa
  • Rensning av dräneringshål i kyl
  • Byte av köksfläktlampa
  • Byte av köksfläktsfilter
  • Byte av ugnslampa
  • Montering av spisskydd
  • Byte/montering av bänkbelysning

Badrum

  • Badkar som skall tas bort
  • Badkar som skall sättas tillbaka

Övrigt

  • Trasiga glasrutor och dörrar invändigt
  • Glimtändare (Lysrör)
  • Glödlampor och lysrör
  • Lås till förråd

Mediautbud

Kerstinbodagatan 3-5, Forssjögatan 3, Trädgårdsgatan 19

TV levereras genom Kabel TV och med leverantör Bredbandsbolaget. Kanaler som ingår i grundutbudet är Kanal 1,2,4 och 6. Dessa kanaler kräver ingen kontakt med leverantören utan finns automatiskt i antennuttaget.
Önakas flera kanaler tecknar du avtal med Bredbandsbolaget på nedanstående länk och väljer önskade kanalpaket.
http://www.bredbandsbolaget.se

I varje lägenhet finns också möjlighet till internetuppkoppling via Fibernät, också detta med Bredbandsbolaget som leverantör.

Bondegatan 27

TV levereras genom Kabel TV med leverantör, Com Hem. I hyran ingår ett kanalbasutbud. Övriga kanalpaket kan tecknas av hyresgäst. Internet levereras av Com Hem via koaxialnätet. Även detta avtal tecknas separat av hyresgästen själv.

Det finns även möjlighet att använda Bredbandsbolaget i denna fastighet för bredbandsleverans. Bredbandsbolaget erbjuder internetuppkoppling via fibernät (Uttag i hallen). Avtal tecknas av dig som hyresgäst. Se bifogad länk för mer info och beställning.
http://www.bredbandsbolaget.se

Nyhemsgatan 37, Upplandsgatan 10, Sörmlandsgatan 11-15, Sveavägen 40, Bergsgatan 2 A-C

Fastigheterna är anslutna till Utsikts stadsnät och TV levereras via Canal Digital. I hyran ingår ett analogt basutbud. Det finns möjlighet att via fiber teckna egna abonnemang såväl för bredband som för digitala TV-tjänster. När det gäller Sveavägen 40 är inte det interna nätet i huset draget med fiber utan via koaxial nätet, varför eventuella avvikelser kan förkomma avseende medialeverans.
Abonnemangsfrågor, tjänsteutbud och kanalutbud på Utsikt finner du här:  info@utsikt.se / www.utsikt.se